torsdag 24 januari 2013

Oxveckorna

Ni har väl dansat ut julen? Hos mig deltog även tomten. På juldukar från början av 1900-talet är det mycket broderade julrosor, vore roligt att veta varför, kanske hade importen av dem blivit möjlig med hjälp av de nya tågen? .....och vad startade att brodera juldukar?  Bilagorna i veckotidningarna som ju också börjat sitt intåg?


Den tryckta duken är från 60-70-talet skulle jag tro. De tryckte fina jul- och andra dukar då, bl.a. Almedahls. Några damer håller på med en bok om dessa juldukar, jag har vänta så på den men ännu inte sett den. Jag har så många egna sådana dukar som jag skulle vilja lära mer om.

Även efter jul behöver man baka. Jag har några gamla bakdukar, slitna, merparten av sådana här har nog gått hädan. Min faster som var född 1899 berättade att det var så svårt att få något material att brodera på när hon var liten och ville brodera, De flesta textilier i hushållet kunde återanvändas, ex kvarvarande bitar av slitna lakan, de kunde bli kökshanddukar, jag ska visa några vid ett annat tillfälle. Ena bakduken här är nog en rest från ett lakan, den har fåll på en sida och stad på en annan, har de båda övriga sidorna haft fållar så är de avrivna och det påverkar ju inte funktionen, men den är kärleksfullt broderad, till och med med initialer

Det är kallt, men dagarna har blivit längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar