måndag 18 mars 2013

Mars och påsk.

Tiden har gått fort, den gör så när man har fullt upp. Jag har haft trevligt, en lördag var jag på Skansens klädkammare och visade bilder och pratade om förkläden i modet och förkläden i Sverige. Avslutningsvis fick vi se en del av klädkammarens egna förkläden och diskuterade runt dem.





Hemma igen fann jag två bakdukar till, åter väl använda. och bredvid fanns "resepåsar" för skor och ett litet etui.





Vi närmar oss påsken, den gula bomullsdrällduken använder jag, förutom till påsk, mycket året om, speciellt när det är lite grått ute. Den häftigt orangevita har anor från anilinfärgernas ankomst den, som den förra  typiskt från mellankrigstiden, men de fortsatte användas länge till. Krigen innebar materialbrist och man var inställd på att använda ting tills de var slut. Den sista är kanske lite äldre, av bomull maskinvävd.



Den underbara tupplöparen är tryckt och köptes i metervara, också tidigt 1900-tal.



De fyra tunna löparna köptes uppritade och med färdigmonterad kantning av spets eller någon bård, man ser dem ofta i sekondhandmarknaden, de måste sålts i mängder, andra motiv är jul- eller nyårsanknytna.



n
Nästa gång är våren närmare!



3 kommentarer:

  1. Underbart med allt det gula! Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med dukarna, och bra, intressanta texter! väntar på mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul du tycker om bloggen, jag har så många gamla textilie, som inte passar in helt i dag, men jag delar gärna med mig via bilder mm. så mycket möda och arbete ligger bakom dem. Glad Påsk wiveca

      Radera