söndag 20 januari 2013

Fina dukar




Jag har sett dem i bruk, varit glad när jag fått ärva dem, jag har sytt i samma stil och......jag har köpt dem till priser som inget har att göra med materialkostnaden eller den tid det tagit att göra dem. Generellt betraktas dessa textilier i dag som värdelösa, i alla fall pengamässigt.
Nyligen städade jag linneskåpet och där ligger dom, mestadels. De passar dåligt in i vårt liv i dag även om jag försöker använda dem så mycket jag kan.
Är de helt förbrukade? Vad kan vi alla som har dem, göra med dem? Museernas behov är sedan länge fyllda.
På vilket sätt kan de leva vidare?
Jag börjar med att visa dem för er, textilälskare, och skriver lite tankar rumt dem och jag vill gärna få kontakt med er andra njutare.









Den blå duken är oanvänd! Vilket fantastiskt broderi, vad hade brodösen, eller var det en brodör, i sina tankar när duken syddes, vilka drömmar syddes in? Den är av mörkblå filt 180 x72 cm och broderad med pärlgarn, ser ni de oranga prickarna? Färgerna är fortfarande helt opåverkade fast duken bör vara runt 100 år.
Hade jag ett biblioteksbord kunde den ligga där, ev under en glasskiva och med en underduk som hängde ner under. Planerna nu är att hänga den på en vägg. Kommer den att blekas? Men det måste ju vara bättre än att ingen kan se den och njuta av den.











I dag bryr man sig inte om baksidorna, men det gjorde man längre tillbaka, kolla den här baksidan!!!!










Den här duken har alltid fått mig att tänka på "Det är en ros utsprungen", den är en juvlig festduk, lite tunn och skör och med baksidan upp en helt annan duk. På loppis har jag hittat flera liknande. De är inte hemmagjorda, som köpta ansågs de nog vara mycket fina.Troligen är de ungefär lika gamla som duken ovan,


Du får njuta av de här tills nästa gång vi ses. Wiveca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar